Στην Ιερά Μονή Οσίου Θεοδοσίου του Νέου, στον Ιερό Ναό Οσίου Λουκά του Ιατρού και στο κέντρο του Ναυπλίου
Του Φώτη Τζαβέλλα
Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 23 Μαΐου η προγραμματισμένη εκδρομή της Ένωσης των αποφοίτων στο Ναύπλιο. Ξεκινήσαμε στις 8.00 το πρωί από την Πλατεία Συντάγματος με οδηγό τον Νίκο, τον γιο του συμμαθητή μας Διονύση Φαραώ, κάποιοι απόφοιτοι με συζύγους και φίλους, περάσαμε από τον Ισθμό, όπου παραλάβαμε Κορίνθιους εκδρομείς, και κάναμε μια στάση στο Σπαθοβούνι για καφέ.
Πλησιάζοντας τα Δερβενάκια, αντικρίσαμε το άγαλμα του Κολοκοτρώνη, που στέκει αγέρωχα εκεί για να μας θυμίζει ότι η ελευθερία μας είναι απόρροια του αίματος και των θυσιών των προγόνων μας, και ο πρόεδρός μας κύριος Ψυχογιός εξιστόρησε με λίγα λόγια τα σχετικά με τη Μάχη των Δερβενακίων και την καταστροφή του Δράμαλη, που έγινε στις 26 Ιουλίου 1822. Στις 10.30 π.μ. φθάσαμε στην Ιερά Μονή του Οσίου Θεοδοσίου του Νέου, όπου μας υποδέχτηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αργολίδος κ. Νεκτάριος και η Ηγουμένη της Μονής, γερόντισσα Φοίβη. Στη Μονή είχαν φθάσει παράλληλα και μέλη της Ένωσης από την Αρκαδία, μεταξύ των οποίων οι ιερείς Κυριάκος Λατσώνας και Παναγιώτης Κούρος με τις πρεσβυτέρες τους, καθώς και ο Γιώργος Ρούνης με τη σύζυγό του, η οποία μάλιστα έφερε και μας κέρασε αφράτες, νοστιμότατες, χειροποίητες δίπλες, αλλά και ο Σπύρος Ψύχος με τον γιο του. Ο κύριος Ψυχογιός ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο για την τιμή που μας έκανε να μας υποδεχθεί, και κατόπιν ανέφερε μερικά βιογραφικά του στοιχεία, επισημαίνοντας ότι είναι πολυγραφότατος.
Ο Σεβασμιώτατος με άκρα ταπεινότητα μας μίλησε για τη Μονή, που είναι το καταφύγιό του, για το έργο του και για την εκκλησία του Οσίου Λουκά του Ιατρού, και μας συνέστησε να την επισκεφθούμε. Στη συνέχεια έδωσε τον λόγο στην Ηγουμένη, η οποία μας ενημέρωσε για τον βίο του Οσίου Θεοδοσίου, που υπήρξε θαυματουργός και ιαματικός, αλλά και για την ιστορία της Μονής. Η Μονή ιδρύθηκε το 880 μ.Χ. από τον τότε μοναχό και ασκητή Θεοδόσιο, που πέθανε περίπου το 922 μ.Χ. Μετά τον θάνατό του ερημώθηκε και ξαναλειτούργησε τον 16ο αιώνα. Πριν από το προαύλιο της μονής, περίπου 500 μ. αριστερά, υπάρχει ένα μικρό κάτασπρο εκκλησάκι, η λεγόμενη «Συνάντησις», αφιέρωμα στη μνήμη της πρώτης συνάντησης του Επισκόπου του Άργους Πέτρου ‒μετέπειτα Αγίου‒ και του Οσίου Θεοδοσίου. Το 1942 με ενέργειες του μακαριστού Επισκόπου Αργολίδος Ιωάννη επαναλειτούργησε ως γυναικεία Μονή και πανηγυρίζει στις 7 Αυγούστου, εορτή του Οσίου. Ακολούθως μας πρόσφεραν καφέ με διάφορα βουτήματα, ενώ συνεχίστηκε σε ευχάριστο κλίμα η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ του Σεβασμιωτάτου και μελών της Ένωσης, με τον κύριο Γεωργάκη να επισημαίνει: «Όταν και όσο υπάρχουν αναμνήσεις, το ΧΘΕΣ παραμένει. Όταν υπάρχουν ελπίδες, το ΑΥΡΙΟ περιμένει. Όταν υπάρχει αγάπη, το ΣΗΜΕΡΑ όμορφα διαβαίνει». Ψάλαμε το απολυτίκιο του Οσίου, τη φήμη του Σεβασμιωτάτου, κι επισκεφθήκαμε το καθολικό, τη σκήτη και τον τάφο του Οσίου. Ο Σεβασμιώτατος και οι μοναχές μάς πρόσφεραν βιβλίο με τον βίο του Οσίου και αναχωρήσαμε για την εκκλησία του Οσίου Λουκά του Ιατρού που βρίσκεται στον δρόμο Ναυπλίου-Κάντιας. Η εκκλησία αυτή κτίστηκε τα τελευταία χρόνια με πρωτοβουλία του Σεβασμιωτάτου κ. Νεκταρίου.
Προσκυνήσαμε, ψάλαμε το απολυτίκιο του Οσίου, ξεναγηθήκαμε στο ισόγειο που λειτουργεί ως μουσείο με προσωπικά αντικείμενα του Οσίου και φωτογραφίες από την ανθρωπιστική του δράση, μας πρόσφεραν ημερολόγιο της Μητρόπολης Αργολίδος και αναχωρήσαμε για την ταβέρνα. Οι επισκέψεις αυτές αποτελούν πολύτιμη πνευματική τροφή, λειτουργούν ως αφετηρία για εσωτερική ενδοσκόπηση και, παράλληλα, ευκαιρία για σωστό χριστιανικό προσανατολισμό. Στην ταβέρνα ήλθαν να μας συναντήσουν οι καταγόμενοι από την Αργολίδα συμμαθητές μας Βαγγέλης Καλκούνος, Κώστας Δρούγκας και Σταύρος Κωτσόβολης. Μετά το φαγητό χόρεψαν τσάμικο ο παπα-Παναγιώτης Κούρος, ο Γιαννακόπουλος και ο Δημήτρης Κυριακόπουλος. Ήπιαμε καφέ στην παραλία του Ναυπλίου, με τον καιρό να γίνεται ενοχλητικός λόγω ελαφράς βροχής μετά τις 3.00 μ.μ., και αναχωρήσαμε για την Αθήνα στις 5.00 μ.μ. με τον πρόεδρό μας να ευχαριστεί όλους τους συμμετέχοντες και να τονίζει ότι οι εκδρομές της Ένωσης αποβλέπουν στην ψυχική γαλήνη και στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των μελών πρωτίστως, και δευτερευόντως στις απολαύσεις του φαγητού. Ακολούθησαν αλληλοευχές για καλό καλοκαίρι και υποσχέσεις για οργάνωση άλλης εκδρομής σύντομα.
